Pokud snad někoho napadá, že Azory jsou Bohem i lidmi zapomenutý a zaostalý kus země, bude asi docela zklamán. Na vysoké úrovni tu funguje všechno, co z domova známe. Pečlivě se zde třídí odpad (a kontejnery jsou strašně maličkaté), Internet je na každém rohu, kabelovka a klimatizace v každém domě. Auta moderní a dostupná.
Až v muzeu Angra do Heroismo, které pečlivě mapuje celou historii ostrovů, jsem pochopil proč. Azory byly odjakživa „na úrovni“. Leží na důležitém místě pro veškeré trasy všech mezikontinentálních parníků, a dřívějších plachetnic, zastávka na půl cesty, zároveň to byla a je oblíbená turistická destinace Portugalska, ačkoliv soudě dle Terceiry převládá v poslední době obyvatelstvo USA a Kanady (za což může paradoxně emigrace z Azor těmito směry).
A tak Portugalci do Azor investovali. A hodně. Zpětně se jim to vracelo a vrací (tedy má smysl je stále dotovat) v podobě dodávek superkvalitních eko-bio-cokoliv surovin. V dobách minulých pak ještě v podobě dodávek výrobků strojírenského průmyslu, který nejen na Terceiře prosperoval – je zajímavé, že se zde vyráběly parní lokomotivy, které se exportovaly do celé Evropy, ale třeba zbraně bylo potřeba dovážet.
První i druhá světová válka se Azor dotkla spíše v podobě branné povinnosti, nicméně i tak byla v přístavu Angry německou ponorkou torpédovaná a potopená loď. Pár Němců bylo dokonce přivezeno coby váleční zajatci, z dobových dokumentů je však patrné, že to pro ně byla spíše dovolená – mohli se svobodně pohybovat a této možnosti čile využívali k návštěvám místních barů a pláží.
Dnes jsou Azory exportem orientovány už jen v podobě potravin – produktů mléčného hospodářství a masa – slouží coby zásobárna hovězího masa pro zbytek země. Plody moře si však ponechávají doma a tak zde nenajdete pro jiná místa typické přímořské rybářské vesničky. Azory zároveň slouží jako jedna z „přestupních stanic“ pro pakety Internetu proudící mezi Evropou a Amerikou – podmořský kabel je zakončený v Ponta Delgada a pokračuje pak odtud zase dál. Vysoce ceněný je i turistický ruch, třebaže maličké ostrovy nejsou schopny pojmout velké množství cizinců. Snad i proto není problém na celém výšlapu nepotkat človíčka.
Že je ale demontáž filtrů pevných částic (DPF) dominantou ČR, o tom tedy silně pochybuji!